کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول بدون تفریح، «زن» افسرده و «خانواده» مختل می‌شود اهمیت خوردن صبحانه برای دانش‌آموزان | کودکان به چه ویتامینی نیاز دارند؟ آیا راهی برای افزایش قد کودکان و نوجوانان وجود دارد؟ درد در سنین رشد را جدی بگیرید آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟ آیا مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی در اردیبهشت پرداخت می‌شود؟ افزایش حقوق بازنشستگان منتظر تایید هیات دولت است جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط و توضیحات بانک رفاه کارگران (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند پیش‌بینی رگبار باران در برخی نقاط کشور (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده درد کمک می‌کند خواص بی‌نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟ ارائه خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد توسط خادمیاران رضوی آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد | درمان «ارس» با خرد جمعی پیگیری می‌شود ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود | اعلام چگونگی محدوده‌بندی مدارس اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز اعلام شد استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند! ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک
سرخط خبرها

طی ۳ دهه آینده ۲۱ درصد به تعداد دیابتی‌های کشور اضافه خواهد شد | تصور نمی‌کردیم این بیماری به چالش اصلی ما تبدیل شود + فیلم

  • کد خبر: ۱۹۴۰۵۴
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
طی ۳ دهه آینده ۲۱ درصد به تعداد دیابتی‌های کشور اضافه خواهد شد | تصور نمی‌کردیم این بیماری به چالش اصلی ما تبدیل شود + فیلم
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طی ۳۰ سال آینده در صورت ادامه داشتن روند فعلی ۲۱ درصد به افراد مبتلا به دیابت اضافه خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مجید جعفری‌نژاد امروز، ۲۱ آبان ماه، در نشست خبری روز جهانی دیابت که در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دیابت چالشی بزرگ است؛ چالشی که شاید ۴۰سال پیش فکر نمی‌کردیم به چالش اصلی ما تبدیل شود. سالانه به آمار دیابت و پیش‌دیابت و بیش از یک درصد به آمار افراد مبتلا به فشار خون بالا اضافه می‌‎شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۲۹درصد یعنی یک‌سوم جمعیت بالای ۱۸سال در استان مبتلا به فشار خون هستند. این افراد در معرض بیماری‌های قلبی، عروقی و مغزی قرار دارند. وقتی فرد درگیر عوارض بیماری دیابت که شامل مشکلات کلیوی، قلبی، مغزی، بینایی و سیستم عصبی است، می‌شود، باید وقت خود را صرف این عوارض کند. اگر به همین صورت پیش برویم، شاید ۳۰سال آینده باید شعار دیگری را انتخاب کنیم و این شعار «هر مجتمع ساختمانی کوچک، یک تخت دیالیز» است.

جعفری‌نژاد افزود: در حال حاضر ۱۲درصد افراد تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیابت دارند و سالی ۰.۷درصد به این تعداد اضافه می‌شود. طی ۳۰سال آینده در صورت ادامه داشتن روند فعلی ۲۱درصد به افراد مبتلا به دیابت اضافه خواهد شد، در حالی که جمعیت مسن مستعدتر می‌شود، در نتیجه احتمالاً این افزایش حدود ۵۰درصد باشد؛ زیرا سبک زندگی به سمت کم‌تحرکی پیش می‌رود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیش از ۶۰درصد جمعیت ما اضافه‌وزن دارند و ۶۰ درصد جامعه کم‌تحرک هستند، عنوان کرد: این افراد در سراشیبی سقوط قرار گرفتند و به طرف دیابت و فشارخون حرکت می‌کنند. سبک خواب و غذاخوردن ما اشتباه بوده و سن مصرف دخانیات کاهش پیدا کرده است. این موارد روی فعالیت‌های هورمونی ما تأثیر می‌گذارد. نوع غذاخوردن ما تغییر کرده، درصد دریافت کربوهیدرات افزایش و درصد فیبر موجود در سبزیجات کاهش یافته است. میزان مصرف سبزیجات ما یک شوخی است.

وی ادامه داد: به‌طور متوسط به ۳۰دقیقه تحرک در روز نیاز داریم. میزان زیادی از اختلالات اضطرابی و افسردگی‌ها به کم‌تحرکی و اضافه وزن برمی‌گردد. هرچه دیابت را کنترل کنیم بازهم حریف نخواهیم شد. ما ۳میلیون و ۶۰۰هزارنفر جمعیت بالای ۱۸سال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داریم که ۱۲درصد آن‌ها معادل ۴۰۰هزار نفر مبتلا به دیابت هستند. از این تعداد حدود ۵درصد یعنی ۱۵۳هزار نفر را شناسایی کردیم.

جعفری‌نژاد اضافه کرد: ۳۰درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه معادل یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر پره‌دیابت هستند. بر این اساس ۵۰درصد جمعیت ما در حال حاضر درگیر دیابت هستند. نیمی از این افراد از دیابت خود اطلاع ندارند و افرادی هم که اطلاع دارند مدیریت نمی‌کنند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ما چقدر روی سبک زندگی کار می‌کنیم؟ به اندازه‌ای که به ورزش قهرمانی توجه می‌کنیم به ورزش همگانی اهمیت نمی‌دهیم. فاجعه بیش از این بوده و اتفاق دهشتناکی در حال رخ دادن است. وقت زیادی از مردم در آینده صرف عوارض این بیماری در بین سالمندان و حتی خودشان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم عزم ملی ایجاد شود تا به‌صورت کاملاً کاربردی و رفتاری این مفاهیم به وسیله پوشش‌های خبری و با هدایت اساتید به زبان ساده بیان شود و به مردم برسد تا به اصلاح رفتار خود مجاب شوند. باید مفاهیم قابل درک شود و مردم شدت و وسعت خطر را درک کنند. ما در حال حاضر تنها به توقف روند رشد دیابت فکر می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->